Blomkålsmos!

 2015-09-13    15:19:00   av:Jennyhellstrom
 
Har fått inspiration utav min vän erica, som äter lchf, att prova på blomkålsmos istället för vanlig potatismos! igår provade jag detta tillsammans med lax & jag måste säga att det var sjukt gott så kommer absolut fortsätta med det :) 

Ett recept jag följde; 

Ingredienser:
  • ca 1 kg blomkål
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 dl mjölk
  • 50 g smör
  • 1 tsk salt
  • 1 krm malen vitpeppar 

    Gör så här:
  1. Skär blomkålen i mindre bitar, ta gärna med det mesta även av stammen.

  2. Mät upp vispgrädde och mjölk i en kastrull. Låt koka upp, under övervakning för när det väl börjar koka så kokar det snabbt över. Sänk värmen lite.

  3. Lägg i smöret, salt och vitpeppar och rör om.

  4. Lägg i blomkålen och fortsätt koka på medelhög värme utan att det kokar över i ca 10 minuter.

    Det gör inget att ungefär hälften av blomkålen ligger ovanför vätskenivån. Under tiden det kokar så sjunker blomkålen ihop och mot slutet så ligger nästan allt i vätska, se bilderna.

    Ha gärna locket på glänt om det går utan att det kokar över. Rör gärna om någon gång under tiden så att blomkålen högst upp som ligger ovanför vätskenivån kommer ner i vätskan. Kolla också att det inte bränner fast, det har dock aldrig gjort det för mig.

  5. Mixa ihop till ett jämnt och fint mos med mixer.

 corneliaeriksson.blogg.se

Mumsigt!

 2015-09-13    15:40:16     URL: http://corneliaeriksson.blogg.se/
 Erica

Åh, vad kul att du testat nu! :D Kul att läsa om andra tillvägagångssätt också :) Jag har tex börjat koka färsk blomkål i micron (beroende på mängd då), använder bara kastrull när jag har fryst blomkål.

 2015-09-13    22:27:55     URL: http://www.gnussan.blogg.se
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!