hemskt.

 2015-10-24    09:18:16   av:Jennyhellstrom
Gårdagen satte rädsla i mig. Igår jobbade jag på en skola och jag kände mig kluven till mitt framtida yrke. Igårkväll tjatade fredrik på mig om att jag skulle rycka upp mig men jag vart så nedstämd och stum över vad som hänt under dagen. Han märkte på mig hur nedstämd jag var och hur jobbig dagen hade varit för mig. 
 
Jag skall inte säga att det var bättre förr men jo, vissa saker var nog fan bättre förr. Idag är det så mycket hemskheter bland barn så jag blir stum. Igår hörde jag så mycket hemska ord komma ur vissa barns munnar att jag tappade hakan. Barn skall inte kunna sådana hemska ord. Ingen skall använda sådana ord. När jag var liten så skulle man aldrig våga säga något liknande. Jag som person blir inombords riktigt förbannad men som lärare måste jag hålla mig lugn, dock är det svårt. Jag har tidigare bara sätt ren mobbning och riktiga hemskheter på tv och läst om det men igår fick jag bevittna det. Det värsta av allt är att många pedagoger blundar för det. 
 
Vad är det som triggar igår sådant hat? Jag vart helt rörd igår. Jag försökte vara en så god pedagog som möjligt och stötta/hjälpa barnen i all kaos men det är så svårt. Jag kände mig överväldigad. Jag kände mig otillräcklig. Jag tycker det är obehagligt att barn kan bete sig så hemskt mot varandra. Jag började tvivla på mitt framtida yrke. Vill jag verkligen arbeta med detta? Det är ju inte konstigt att lärare går in i väggen. Det var mobbning, slagsmål, hemska svårdomar och kränkningar. Ljudnivån var så hög på eftermiddagen att jag bara ville springa därifrån och aldrig mer komma tillbaka. 
 
Men samtidigt känner jag att detta är precis det jag vill och skall göra. För man kan inte blunda för dessa hemskheter. Istället måste man arbeta hårdare och mer engagerat. Jag vill hjälpa alla barn och jag vill att de ska känna sig trygga i skolan och inte vara rädda för andra barn, de ska inte behöva hålla för sina öron pga att andra skriker så mycket, de ska inte gå iväg från gruppen för att de upplever att vissa barn skapar sån kaos. Jag vill göra skolan till en bättre plats och det kan jag inte göra om jag inte är där. Jag måste utbilda mig och vara där. Jag måste göra allt jag kan. Framtiden hänger ju på oss som lärare. 
 
blir denna bilden idag. Ger er alla lite extra kärlek idag. & när ni läst detta; ge lite extra kärlek till de människor 
som du möter idag. Ge dem en kram eller säg något snällt. Gör det bara! Världen behöver mer kärlek ♥
 Jess

Att du reagerar så hårt är ett tecken du är i rätt yrke ❤️ Blir inte lättare men det behövs fler som ser och vill göra bättre! Annars kommer det bara bli värre för varje generation som går....

Svar: Tack fina du <3
Jenny

 2015-10-25    14:16:28
 Lisa

Åh, stumpis! Det är nästan bra att du reagerar som du gör. Det betyder ju bara att du verkligen vill göra nåt åt det. Det är sånna som du som ska jobba med det här. Jag är såå stolt över dig. Du får aldrig ge upp. :*

Svar: Tack Lisa <3 ska göra så gott jag kan!
Jenny

 2015-10-25    14:38:52
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!