Universitetet.

 2015-04-13    19:37:48   av:Jennyhellstrom
Jag fick en fråga för ett tag sedan om ifall jag kunde berätta lite hur det ser ut på min skola - hur dagarna och allting är upplagt, och visst kan jag det! Dock är det väldigt svårt eftersom veckorna är inte den andra lik! 
 
I min klass är vi nog 27st nu tror jag? Vi var ca 45st från början! Den första terminen är en gallringstermin kan man nästan säga då tempot och nivån är ganska hög, så de "svaga" hoppar ofta av eller så inser många helt enkelt att detta ej var något för dem. Så första terminen förlorade vi några stycken :) I min lilla klass är det en salig blandning utav människor från alla möjliga olika delar utav landet, allting ifrån halmstad till piteå! Jag hade först intrycket utav att det ej fanns någon personlighet i universitetet. Jag trodde att man gick dit, gjorde det man skulle & sedan gick hem men så är det inte, inte i vår klass i alla fall. Vi är som en riktig klass, med god gemenskap och sammanhållning måste jag ändå säga. Jag kan vara mig själv och är aldrig rädd för att säga vad jag tycker inför de andra :)
 
När det kommer till skolan så fungerar universitetet så att man läser olika kurser per termin. Det är väldigt skönt att helt kunna koncentrera sig på ett ämne i taget istället för att ha massa olika samtidigt! Ibland läser man små kurser på 7.5 poäng och ibland 15, det varierar mycket. Ibland är det hemstudier då man får sitta hemma och studera. Ibland är det salstentor, dock ganska sällan nu förtiden. På lärarutbildningen är det mycket seminarium, workshops och skrivuppgifter. Mycket grupparbeten, vilket jag känner både som positivt som negativt. Det kan vara kul att arbeta med någon mer ibland men kan också vara jobbigt om man hamnar med någon som ej känner samma engagemang som en själv. Det går helt enkelt inte förklara hur en vanlig dag ser ut eftersom alla är så olika. Vid en kursstart så är det vanligaste att man har en massa föreläsningar under ca 1 vecka, och sedan börjar olika uppgifter komma. Då varierar det med hemstudier, föreläsningar, seminarium, workshops, tentor och skrivuppgifter. Tyvärr så kan jag ej förklara bättre över text. Det ser säkert olika ut på olika skolor och utbildningar, men i vår så är det i alla fall väldigt varierat och högt tempo. Den enda tiden vi är lediga under utbildningens gång är under sommar i princip. Inte en ledig stund på universitetet kan jag tala om, eller det beror väl på vart man lägger ribban. Vissa dagar älskar jag att studera och ibland längtar jag ihjäl mig efter att få börja arbeta. 
 
 
en liten bild utav campus! 
 
Ett utav alla olika hus! Lindelhallen/biblioteket! 
 
 Lisa

Såå intressant! Blir nästan lite sugen på att börja plugga igen.. Tro det eller ej!

Svar: åh det tycker jag att du ska göra! Vad är du intresserad utav att plugga då isf? :D
Jenny

 2015-04-18    16:51:30
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!