PMS-JENNY !

 2010-11-01    16:29:38   av:Jennyhellstrom
okej, jag erkänner & talar ut nu. jag jenny hellström har sån jävla pms.
någon vecka innan jag ska få min mens så får jag såna humörsvägningar att jag blir
rädd för mig själv. & jag kan ärligt talat säga att jag tycker så himla synd om fredrik som
får stå ut med allt då. jag kan ena stunden vara jätte glad & söt mot honom, och för minsta
lilla kan jag börja störtlipa eller bli så arg på honom att jag nästan exploderar. för minsta
minsta lilla så är hela jag förstörd och det är så sjukt jobbigt.. jag går in i en sorts depression,
men tack & lov så är han så himla fantastisk att han förstår hur läget är.
han stöttar mig bara & retas lite lätt med mig genom att säga saker som
"har du lite ont i ryggen älskling?, är det dags för veckan snart? är du sugen på chocklad? (a)"
han vet hur han får mig på bra humör & han vet när han ska hålla sig undan ;)
detta är inget som jag på något sätt är stolt över, ska verkligen försöka skärpa mig så han
slipper se mig sånhär. han om någon förtjänar det inte alls.


Vad är PMS?
Varken läkare eller allmänheten tog förr PMS (premenstruellt syndrom) på allvar, men idag är det allmänt accepterat av läkarvetenskapen som ett genuint tillstånd. Termen PMS täcker olika fysiska och emotionella symptom som kan uppstå varje månad innan mensen kommer. De flesta kvinnor upplever milda fysiska och emotionella förändringar när mensen närmar sig, men med PMS blir dessa symptom mer obehagliga och svårare att hantera. Ungefär 5% av alla kvinnor lider av den svåraste formen av PMS.

PMS uppträder oftast första gången under perioder med stora hormonförändringar. Du kan med andra ord få PMS vid puberteten, efter att du har fått barn, när du börjar ta P-piller, eller i början av klimakteriet. PMS tenderar att "gå" i familjer, men symptomen kan variera mellan olika familjemedlemmar.
Vad orsakar PMS?
Den exakta orsaken till PMS är ännu inte känd. Man brukade säga att det berodde på hormonell obalans, men nu tror man att det orsakas av känslighet för normala nivåer av hormonet progesteron under menscykeln. Vanligtvis börjar symptomen någon gång efter ägglossningen, då progesteronnivåerna börjar stiga. En del kvinnor utvecklar symptom under hela tiden mellan ägglossningen och menstruationen, medan andra bara lider av det de sista dagarna innan mensen. Många kvinnor upplever att symptomen förvärras ju närmare mensen de kommer.

Många finner att symptomen klingar av så fort mensen kommit, men andras symptom försvinner inte helt förrän mensen är över. PMS uppstår inte nödvändigtvis varje månad. En del kvinnor är symptomfria under en eller flera månader för att sedan drabbas igen.
Vilka är symptomen?
PMS står för premenstruellt syndrom, men det finns många fler symptom än så. Fler än 150 symptom har förknippats med PMS. Dessa kan delas in i två grupper: psykologiska och fysiska.

Psykologiska:
• Oro
• Irritabilitet
• En känsla av att "inte ha kontroll"
• Gråtmildhet
• Depression
• Glömskhet
• Utmattning
• Aggression eller ilska
• Panikångest
• Förändringar i sömnrytm, sexlust och aptit.

Fysiska:
• Huvudvärk/migrän
• Svullenhet i bukområdet
• Viktökning
• Ömma bröst
• Buksmärta
• Svullna händer och/eller fötter
• Smärta i rygg och leder
• Illamående
• Epilepsi, astma, migrän och herpes kan förvärras.

En del kvinnor har så svår PMS att det blir ett verkligt problem både hemma och på arbetet. Humörförändringar kan hota att förstöra relationer med chefer, anställda, samlevnadspartner och barn. Ibland blir det så illa att en drabbad kvinnas närstående går på nålar inför "den där tiden".

Det har hänt att kvinnor begått brott när de lidit av PMS. De har ofta bedömts som icke tillräkneliga av domstol i sådana fall. När det är som värst, kan PMS göra att man vill ta livet av sig. Svår PMS kallas då den uppfyller vissa kriterier PMDD (premenstrual dysphoric disorder).

jag dom kommande dagarna!
 thesswester - inte som alla andra

HHAHAHHA jag är glad att jag inte har sånt :D slipper de också eftersom att jag har p-stav (a)



MEN FAN VAD SKÖN BILD, DEN SISTA XD sitter och garvar för mig själv..

 2010-11-01    19:06:01     URL: http://thesswester.blogg.se/
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!